Thursday, May 24, 2012

ADAB PARA PENGHAFAL AL-QURAN - SIRI #6

Fasal: Patutlah baginya (pengajar) untuk memberi nasihat kepada para pelajarnya, kerana Rasulullah SAW telah bersabda: 
Agama ini adalah nasihat. Kami (para sahabat) bertanya: “Untuk siapa wahai Rasulallah?”. Jawab Baginda: “Untuk Allah, KitabNya, RasulNya, para pemimpin muslimin serta masyarakat muslimin seluruhnya”. 
Riwayat Bukhari dan Muslim.


Termasuk nasihat kepada Allah dan KitabNya adalah:- 
Memuliakan pembacanya serta penuntut ilmunya, menuntun mereka kepada apa yang membawa kebaikan untuk mereka, berlemah lembut kepada mereka, menolongnya untuk mendapatkan ilmu, menjinakkan hati penuntut, berlapang dada di dalam mengajar, berhemah serta memotivasikannya untuk menuntut ilmu.

Sudah semestinya seorang guru patut sentiasa mengingatkan penuntut ilmunya tentang kelebihan-kelebihan (ilmu dan menuntut ilmu) agar mereka lebih giat dan bertambah gemar kepada ilmu, lalu bertambah zuhud di dunia dan tidak tertipu dengan tipuannya.


Juga diperingatkan dengan kelebihan menyibukkan diri dengan Al Quran serta seluruh ilmu syariat, kerana ia adalah jalan para ‘arifin, hamba-hamba Allah yang solehin dan itulah martabat dan jalan yang ditempuh oleh para anbiya -selawat dan salam ke atas mereka-.

Semestinya ia mengasihi para pelajar serta mengambil berat permasalahan mereka, seumpama ia mengambil berat perihal anak-anaknya serta dirinya sendiri. 

Letakkan dirinya seolah-olah seorang bapa pada kasih sayang kepada mereka, bersabar di atas kedegilan dan kelakuan buruk mereka, memberi keuzuran terhadap kekurangan adab mereka pada sesetengah keadaan kerana manusia ini bersifat serba kekurangan, lebih-lebih lagi jika ia seorang kanak-kanak atau remaja.

Kemudian hendaklah ia menyukai untuk muridnya apa yang disukai untuk dirinya daripada kebaikan-kebaikan, serta membenci untuk muridnya apa yang ia sendiri tidak menyukainya.

Sesungguhnya telah tsabit di dalam As Sahihain daripada Rasulillah SAW bahawa Baginda bersabda:
“Tidak beriman (sempurna) seseorang daripada kamu sehingga ia menyukai untuk saudaranya apa yang ia sukai untuk dirinya sendiri”.

Dan daripada Ibn Abbas ra katanya
“Orang yang paling mulia padaku adalah teman duduk yang sanggup melangkahi manusia untuk duduk bersamaku. Seandainya aku dapat untuk tidak membiarkan seekor lalat singgah di wajahnya, pasti aku akan melakukannya”.

Di dalam riwayat yang lain: 
”Jika seekor lalat hinggap di wajahnya sahaja, itu sudah cukup untuk menyakitiku”.

Hendaknya lagi ia tidak membesarkan diri kepada para muridnya sebaliknya berlemah lembut dan bertawadhu’ kepada mereka. 


Bertawadhu’ kepada seorang manusia biasa saja sudah perlu, bagaimana pula dengan mereka yang diibaratkan seperti anak-anaknya sendiri beserta dengan kesibukan mereka dengan Al Quran dan hak persahabatan yang dimiliki oleh mereka, ditambah lagi dengan kerapnya mereka mengunjungi dan bersamanya untuk menuntut ilmu.




Sesungguhnya Nabi SAW telah bersabda: 
“Berlemah lembutlah kamu kepada sesiapa yang kamu ajari serta sesiapa yang kamu belajar darinya”.

Dan daripada Abi Ayyub as Sakhtiyani ra, katanya:
“Sepatutnya seorang yang alim itu menaburkan tanah di atas kepalanya sebagai tanda tawadhu’ kepada Allah”.

Fasal: Menjadi kewajaran kepada pengajar untuk mendidik pelajarnya secara beransur-ansur dengan adab yang terpuji, budi pekerti yang diredhai, melatih nafsu dengan mengenali selok belok tipuannya, membekalkannya dengan perisai untuk menghadapi setiap urusannya yang zahir mahupun yang batin, menggesanya dengan perkataan dan perbuatan agar mengikhlaskan amal, bersikap benar dan memperbaiki niat serta merasakan pengawasan Allah setiap ketika.

Beritahukan kepadanya bahawa semua itu akan menjadikan dadanya lapang dan bersedia untuk menerima siraman cahaya pengetahuan dan kearifan sehingga akan terpancar di dalam hatinya mata air hikmah dan rahsia-rahsia pengetahuan lantas ia akan diberkati pada ilmunya dan keadaannya serta akan dikurniakan taufiq pada perbuatan dan perkataannya.



Fasal: Tugas mengajar adalah fardhu kifayah, jika tiada yang mengemban / mendukung tugas ini maka ia akan bertukar menjadi fardhu ain. Tetapi jika di sana ada segologan manusia yang telah menjalankan tugas ini maka memadai. Jika tiada maka seluruh masyarakat berdosa, namun jika telah ada yang melakukannya, yang lain terlepas dari beban dosa.

Sekiranya seseorang diminta mengajar lalu ia tidak mahu, maka pendapat yang terpilih di antara dua pendapat adalah mereka tidak menanggung dosanya, sebaliknya orang yang diminta mengajar itu boleh dipaksa untuk mengajar jika ia tidak mempunyai sebarang keuzuran.
Bersambung...

-Abu Najla-

No comments: