Sunday, March 11, 2012

KEBERSIHAN PENYEMPURNA KEIMANAN

Assalamualaikum buat semua pengunjung blog.

Seringkali kita mendengar ungkapan seperti "kebersihan itu separuh daripada Iman" dan lain-lain ungkapan berkenaan kebersihan di dalam kuliah-kuliah atau rancangan televisyen. Namun apakah kita sebagai umat Islam benar-benar mempraktikkan aspek kebersihan seperti disuruh agama kita yang mulia di dalam kehidupan seharian kita? "Tepuk dada tanya diri masing-masing".

Tuntutan kebersihan atau "Toharah" di dalam Islam adalah sesuatu yang amat diambil berat. Jika kita mempelajari ilmu feqah, maka perbahasan yang awal-awal sekali adalah mengenai bab toharah ini. Ironinya, kebanyakan (bukan semua ya!) masjid-masjid kita dipenuhi tahi cicak dan sawang, tandasnya kotor dan hancing, karpet dan sejadah berbau hapak  dan pelbagai lagi yang langsung tidak selari dengan kebersihan yang dikehendaki agama kita.

Sudah sepatutnya mulai hari ini kita semua mengambil berat akan hal ini, dan Jawatankuasa Masjid mungkin juga boleh membuat jadual bertugas mengikut kelapangan bagi para Muslimat di dalam qaryah  masjid tersebut bagi menyapu, mengemas dan mencuci masjid.

Cuma masalahnya orang kita mereka akan merungut pula; "Habis, Tok Siak makan gaji buta saja lah??!!"
Haaii...

Hmm, apa-apa pun, kan bagus kalau tandas masjid dan surau kita macam gambar kat bawah ni, betul tak? :)







No comments: